WSP. Met elkaar voor
Weesp en Driemond
WSP
Nieuws
WSP reactie coalitieakkoord: Weesp en Driemond vragen om maatwerk
Tijdens de laatste vergadering van de bestuurscommissie, op 23 juni 2026, vóór het
zomerreces, is het coalitieakkoord behandeld. Hieronder volgen de bijdrage en reactie van
de WSP op dit coalitieakkoord.
Voorzitter,
De WSP beseft dat dit debat het coalitieakkoord niet meer verandert; wij hebben hier geen
directe invloed op. Daarom richten we ons op het dagelijks bestuur, dat in contact staat met
de coalitie en de wethouders die dit akkoord voor onze bewoners gaan uitvoeren. Namens
de WSP geef ik vijf hoofdboodschappen mee voor die gesprekken en samenwerking.
- Bestuur en democratie: Weesp moet volwaardig bestuur houden
In het akkoord staat dat het aantal dagelijks bestuurders in stadsdelen wordt
teruggebracht van drie naar twee, met uitzondering van masterplangebieden en het
stadsgebied Weesp. Dat waarderen we, maar het is geen cadeautje: het onderstreept
vooral dat Weesp en Driemond nabij bestuur nodig hebben en een eigen
bestuurscommissie verdienen. Als de coalitie het echt meent met nabijheid en
aanwezigheid in buurten, mogen lokale bestuurders daar niet buiten vallen.
Wij vragen het dagelijks bestuur om dat steeds scherp te zeggen: behoud onze
bestuursvorm en geef de bestuurscommissie een echte politieke rol en vroegtijdige
betrokkenheid bij grote stedelijke keuzes.
- Ambtelijke krimp en samenwerking met Weesp
De coalitie wil fors krimpen: 2.500 fte minder in 2031, met veel beweging tussen 2026
en 2028, terwijl er ook een reorganisatie loopt. Het dagelijks bestuur heeft terecht al
gewaarschuwd dat dit risico’s geeft voor projecten in Weesp en minder ruimte laat voor
nieuwe initiatieven; die zorgen delen wij. In onrustige tijden heb je juist een sterk lokaal
bestuur nodig om prioriteiten te stellen en uitvoeringskracht te behouden.
Wij vragen het dagelijks bestuur duidelijk te maken dat krimp niet mag leiden tot het
wegvallen van uitvoeringskracht in Weesp en Driemond: lopende plannen moeten door
kunnen gaan en toegezegde voorzieningen moeten er komen.
- Wonen: stedelijke ambities moeten landelijk voelbaar zijn in Weesp
Het akkoord zet in op veel woningbouw en doorstroming. Dat past bij de opgave, maar
Weesp is geen blanco kaart: Weespersluis, het Cacaokwartier en inbreidingen liggen al
op tafel en raken scholen, sport, zorg, groen en verkeer direct.
Zorg dat de Bouwagenda ook concreet betekent: benoemde projecten in Weesp en
Driemond, lokale voorrang waar nodig en voorzieningen die met de groei meekomen.
- Landelijk gebied en agrariërs: woorden omzetten in beleid
Het akkoord erkent onze landschappelijke identiteit en noemt boeren in de regio. Mooi
— maar alleen wennen woorden niet. Stadsgebied Weesp werkt al met boeren en
bewoners aan beleid voor het landelijke gebied.
Wij vragen het dagelijks bestuur erop toe te zien dat dat lokale beleid wordt afgerond en
stevig wordt verankerd in het groen-, ruimte- en voedselbeleid dat uit het akkoord volgt.
- Mobiliteit en parkeren: Weesp is een forensenstad
De coalitie wil veel inzetten op OV, fiets en lopen en 10.000 parkeerplaatsen
schrappen. In de binnenstad kan dat logisch zijn, maar voor Weesp niet per se. Wij zijn
een forensenstad met beperkt OV en voorzieningen die veelal (alleen) met de auto
bereikbaar zijn.
Laat het college begrijpen dat parkeerreductie en hogere tarieven hier alleen verantwoord
zijn als er eerst reëel maatwerk komt voor OV, fiets en P+R, zodat forensen en mensen die
afhankelijk zijn van de auto niet de dupe worden.
Slot
Voorzitter, wij zien in het akkoord kansen, maar ook risico’s voor Weesp en Driemond.
Daarom vragen we het dagelijks bestuur in elk gesprek met het college drie dingen voorop
te zetten: behoud van onze bestuursvorm en bestuurscommissie; een volwaardige plek
voor Weesp in uitvoering van woon- en gebiedsopgaven; en echt maatwerk in organisatie-,
landelijk- en mobiliteitsbeleid, passend bij onze identiteit als zelfstandig stadsgebied.
WSP
Fractie

Tim Booij (Weesp)
"Samen voor lokale identiteit en nabij bestuur”

Femke Spapens (Weesp)
"WSP is er voor
stadsgebied Weesp"
5. Booij-van Willigen K.T., (Tineke) (v) Weesp
6. Vos J. (John) (m) Weesp
7. Bosma S. (Stieni) (v) Weesp
8. Bierwolf B. (Bernard) (m) Weesp
9. van Geenen M.H. (Rita) (v) Weesp
10. Boom L. (Lars) (m) Weesp
11 van Vliet C.T.J. (Cees) (m) Weesp
12. Haselager M.F.A. (Mary) (v) Weesp
13. Chambone R.M. (Sjors) (m) Weesp
14. Stork R.A.E. (Remy) (v) Weesp
15. de Keyzer-Kruijswijk E. (Erika) (v) Weesp
16. van der Poel C. (Cor) (m) Weesp
WSP
Politiek
De Weesper Stads Partij
In 2006 is de WSP opgericht door mensen die hart hebben voor Weesp en haar inwoners met als slogan: Weespers voor Weespers. Sindsdien werken er binnen de WSP mensen die wars zijn van vriendjes politiek, verborgen agenda’s en oeverloos geklets.
Mensen die er niet voor zichzelf zitten of voor het behoud van hun eigen baan. Wij zijn een partij die door te luisteren naar mede-Weespers en deskundigen, voorstellen maakt richting het Gemeentebestuur en daar dan ook voor gaat. De WSP is er voor de Weesp en Driemond. Dus… Niet de regeltjes voorop stellen maar jullie: de bewoners.
Naast een partij van luisteraars zijn wij een partij van doeners. Daarom vinden jullie in ons partijprogramma concrete voorstellen over zaken die we met jullie willen uitwerken en realiseren: zaken die jullie raken!
WSP
Onze kijk
Richting
WSP stuur de politiek graag in de juiste richting. Wij zijn niet gebonden aan de landelijke partijen die dus ook landelijke belangen hebben. Wij kijken naar Weesp en Driemond.

De grootste
WSP is al vijf keer op rij de grootste partij van Weesp. Daarom zetten we ons extra hard in om de belangen van de bewoners te behartigen.

Weesp is een thuis
Wij willen leefbaarheid in Weesp. Dus geen windmolens in de achtertuin. Weesp is een stad en niet de oplossing voor het energie probleem van Den Haag of Amsterdam.

Zoeken naar vernieuwing
De WSP blijft zoeken naar nieuwe manier hoe we de bewoners kunnen helpen. Dit doen we door te kijken naar vernieuwingen.
WSP
Onze missie
De WSP is opgericht door mensen die zielsveel van Weesp en haar inwoners houden. Onze slogan is: MET ELKAAR VOOR WEESP EN DRIEMOND!
Het gaat de WSP om Weesp en Driemond. We staan de komende jaren voor veranderingen en daarom is een stabiele partij zoals de WSP belangrijk.
Wees betrokken bij Weesp
WSP doet niet aan landelijke politiek, WSP gaat voor wat het beste is voor Weesp, Driemond en hun inwoners. Steun de plaatselijke politiek!
WSP Lid worden van de WSP?
Maak 25 euro over op NL07 RABO 0115877681 onder vermelding van Contributie WSP 2026. En vermelding van je naam en mailadres.
WSP
Weesp
Stadsrechten
Weesp kent een rijke historie. Het grondgebied van Weesp wordt al meer dan 2000 jaar bewoond. Vooral vanwege zijn strategische ligging aan de rivier de Vecht, op de grens van Utrecht en Holland, verwierf de stad al in het jaar 1355 stadsrechten.
De Vecht heeft altijd een grote rol gespeeld, eerst als transportroute en tegenwoordig vooral voor de pleziervaart.
Historie
In 1892 werd Weesp onderdeel van de Stelling van Amsterdam. In 1947 werd de naam van de vesting: Wal van Weesp. Op 19 augustus 1959 werd Weesp als vestingstad opgeheven. In 2005 vierde Weesp zijn 650-jarig bestaan.
Weesp is gelegen aan de rivier de Vecht. Het stadhuis behoort tot de Top 100 van Nederlandse monumenten (Unesco).
Meer weten over Weesp? Bezoek het Weesper museum.
WSP
Contact
Neem contact met ons op
Heeft u vragen over ons verkiezingsprogramma of wil je in contact komen met ons dan horen wij dit graag. U kunt telefonisch contact op nemen met:
Tineke Booij: 0294 - 414 575
Of stuur een e-mail via de de onderstaande knop.